Maria, iarta-ne
|Vin de la un concert pe care il astept de mult in Timisoara: Maria Raducanu. Ar fi trebuit sa cante cu Sorin Terinte (un pianist minunat), insa azi pe la pranz am aflat ca Sorin nu mai vine. In schimb, solutia de ultim moment a fost Pedro Negrescu, contrabasist, om de jazz, muzician exceptional. O solutie mai mult decat potrivita. Am asteptat cu nerabdare inceperea concertului, vocea linistitoare a Mariei, cantecele ei atat de frumoase. Cand si-a inceput concertul mi-am pus un zambet pe fata si am sperat ca o sa ma pot lasa purtata de muzica pe care ea o face, de fiecare data altfel si, totusi, la fel.
N-a fost sa fie. Pentru ca inca de la a doua piesa, mojicia si nesimtirea au fost la rang inalt. Porto Arte, caci acesta e locul in care s-a tinut concertul, a fost umplut pana la refuz de melteni care au crezut ca Maria Raducanu e o cantareata care sta intr-un colt de crasma si isi canta ea piesele, in timp cei ei vorbesc, rad si isi comanda mici. Si bere. Care au avut senzatia ca femeia aceea e pe scena ca sa le cante lor asa, pe fundal, in timp ce ei isi dau “five-ul” si se hahaie ca niste ciobani pe camp.
Nu mi-a fost in viata mea atat de rusine cum mi-a fost in seara asta, la acest concert. Pentru ca si eu eram publicul acestei doamne care si-a dat sufletul pe scena, cantand exact asa cum m-am asteptat de la ea: fara cusur. (La sfarsitul concertului aveam sa aflam ca e foarte racita si ca vocea ei sufera foarte tare dupa acest tur de forta printre octave)
Au fost acolo oameni de la care ma asteptam la alta atitudine. Oameni maturi, imbracati frumos, ce pareau pregatiti pentru asa un concert. M-am inselat amarnic, a fost cea mai proasta adunatura vazuta de mine vreodata. Niciodata, nici macar in pietele oraselor, pe la festivalurile berii sau vinului, nu am vazut atatia cretini adunati laolalta.
Doamna Maria Raducanu, sa ne iertati ca nu am stiut sa apreciem ceva ce, probabil, nu vom mai vedea prea curand. Sa ne iertati ca n-am stiut sa ne bucuram cum trebuie la o piesa cantata magistral in portugheza. Poate data viitoare ar trebui sa luati in considerare “Ai se eu te pego”, ca se pare ca oamenii numai la portugheza din piesa asta reactioneaza.
Mi-a fost rusine ca sunt timisoreanca, mi-a fost rusine ca nu am mai putut sa merg la Maria dupa concert, sa o felicit si sa povestim putin, asa cum era planificat. Ea e o doamna si stiu ca m-ar fi primit langa ea cu zambetul pe buze, dar eu nu am putut, pur si simplu. De jena. Care jena a avut-o si ea atunci cand i-a admonestat, de pe scena, pe cei care radeau atat de tare incat suntelul ala spart, de ras nesimtit, a acoperit ceea ce se canta pe scena.
Sa ne ierte si maestrul Negrescu, a carui prestatie la contrabas a fost mai mult decat mi-am putut imagina ca o sa fie, adica un jazz fin, educat, mult peste ceea ce o sa inteleaga vreodata 60% dintre cei prezenti in seara asta la Porto Arte.
Iertati-ne si mai veniti. Dar nu acolo, ci intr-un loc in care lumea va sti cum sa taca.
Tweet
asta e pe sistemul http://www.makavelis.com/2010/12/iarta-ne-florine.html
Maka, a, da. Mi-aduc aminte de articolul tau. Ma, e groaznic de jenant sa faci parte dintr-un asemenea public, nesimtit si nepasator. Of.
Daca-n Famous Place (folosesc acest ex. pt ca-l cunosti) s-ar organiza un concert de acest gen, crezi ca ar iesi diferit? Clientii acelui local sunt obisnuiti cu anumite lucruri dar nu cu stat și ascultat.
Pe siteul carciumii, vei vedea la pag “Organizare evenimente” ca este cel mai potrivit local pt concerte, bancheturi si botezuri Iar mai jos, la evenimente culturale, vei afla ca stand-up comedy-ul este la el acasa. Costel si Doru Octavian Dumitru fiind recunoscuti pe plan mondial ca oameni de cultura.
Si tot pe pag aia, putin mai sus, gasesti enumerate cateva nume de trupe si solisti ale caror concerte sunt putin diferite de cele ale Mariei Raducanu/Sorin Terinte. Diferite in sensul de everybody clap your hands si sing with me now
Eventul de pe Facebook are going 21 si maybe 16 din 330 de invitati iar pe wall-ul lor vad doar meniul zilei. So, nu clientii sunt problema de data asta ci localul pt ca au ales gresit muzicienii, stilul. Ei s-au dus acolo sa se dicstreze, să se spargă, să bea și să danseze. La fel cum au făcut-o saptamana trecuta si la alte concerte organizate in acel loc.
Nebu, nu-mi vine sa cred ce citesc. Pur si simplu. Mai mare jignire pentru omul de jazz Maria Raducanu si oricare alt artist care nu-si va trada arta ever, nu exista. Mojicia si inconsistenta mentala a publicului nu face decat sa izoleze muzica aceasta in cafenele retrase cu public restrans sau la festivaluri gen Garana sau Sibiu. Am ajuns la concluzia ca daca vrei sa asculti ceea ce te educa, te motiveaza si te impinge afara din cotidianul asta fetid, trebuie sa ai “doctorat” in anger management. De’aia au ajuns americanii sa aiba premiile Grammy si noi premii la sectiunea “tabula rasa”: they’ve got the nerve to have nervs. Dupa faza asta am iar acel nod in gat si aceeasi jena pe care ai simtit-o si tu
Mare pacat de ..cultura muzicala a romanului (din orice oras). Esti o norocoasa, sa poti asculta o astfel de voce, cuvintele-s de prisos.
The Fua, stii ce nu inteleg eu? Il cunosc pe Stefan, patronul localului. Stiu ce muzica asculta, stiu ce concerte a mai facut acolo, stiu ce concerte urmeaza (pe 16 martie e iar concert de jazz, invitatul special e chiar Pedro, contrabasistul din seara asta). Cu toate astea, publicul e de toata jena si nu pricep de ce: omul se agita, aduce artisti de calitate, unele concerte sunt niste bijuterii.
Cred ca, totusi, faptul ca se accepta comenzi de mancare (!!!) in timpul concertelor, e un mare minus si oamenii s-au obisnuit sa mearga acolo pentru ca se confunda muzica de calitate cu concertele ieftine specifice carciumilor cu mici si bere.
Oricum, tot dezamagita sunt.
Nu vad nici o legatura intre muzica pe care o asculta Stefan acasa si modul in care face business. Daca si-a format o clientela obisnuind-o cu DOD si Compact, n-are de ce sa se astepte la altceva. Ala care se hăhăie la scalambaielile unor maimutoi, nu o sa poata aprecia un Shostakovich.
Nu faci bani din concerte cu Raducanu si Terinte, nu au un public numeros. Intr-o cafenea, intr-o carciumioara cu 10 mese, merge. Dar in dictamai localul…poate fi putin mai complicat dupa cum se vede. Iar aia care stiu sa taca, ii vei gasi, de exemplu, la teatru Gong din Sibiu, la festivalul Jazz & More unde Maria Raducanu a cantat cu Mircea Tiberian in 2009. Dar acolo, daca ai 150 de oameni in sala macar intr-una dintre cele 3-4 zile ale festivalului, poti spune ca din punct de vedere financiar a fost cea mai buna editie de pana in acel moment
Da, am si in Oradea o carciuma unde se mai fac concerte si se serveste ciorba deoarece proprietarii sunt lacomi si vor sa-si scoata banii investiti in eveniment chiar in seara respectiva. Daca la Celealte Cuvinte sau la Iris muzicienii nu auzeau lingura lovita de farfurie – oricum e penibil sa te duci la un concert rock si sa stai pe fund cu fleica-n dinti – cand fac ceva concerte mai light, e o minune sa fii acompaniat de asemenea sunete si abia astepti sa revii.
Experienta asta poate fi buna pentru proprietar. A inteles (ar trebui sa inteleaga) ce fel de clientela are, ce consuma si cum poate sa faca mai multi bani de pe urma lor.
Urat!In 2009 daca nu ma insel ,aparuse la CinemaCity filmul “The Box”.Si cum la noi in Timisoara la cinema e full mai vesnic,sala era plina ochi.In primele 2 randuri niste matahale cu tricouri mulate peste burti,lantul la vedere si ceafa in randuri(zicea ca s-a mutat burta in spatele capului).Au facut galagie vreo 30 de minute,injurau ca nu inteleg care e faza in film,ca sa isi bage, sa isi scoata etc.Dupa jumatate de ora s-au dat batuti si au iesit din sala(un fel de WALK OF SHAME) vociferand si “binecuvantand” de aia a lor ceva de genu “Ba,sa imi bag xxxx,ce de caxxt e filmul.Bani dati degeaba.Las’ ca venim la Ninja Assassin ca ala am vazut eu pe net trailer si e pizxxx”…..
Chiar atita s-a schimbat ,lumea ,in Timisoara?Amfacut doi ani de poatliceala aclo, prin anii 75-77.dar mi s-a parut un oras minunat,cu oameni foarte cizelati si mai ales foarte pregatiti, din punct de vedere muzical.Nu te supara dar e o tendinta mondiala in a prosti lumea,pentru a nu mai avea cine sa comenteze.
Hola. Am fost aseara la concertul cu pricina. Am fost si acum 3 ani in aceelasi Porto arte cand a cantat cu un quartet printre care si chitaristul Cristof Johnson. Atunci am plecat vrajit. Aseara am plecat trist. Nici nu am putut sta pana la final…Pe langa public e totusi de mentionat ca a fost foarte clar si ca Maria nu s-a simtit deloc bine alaturi de Pedro, si cred ca unele din remarcile Mariei erau clar ironice la adresa lui. Si din punctul meu de vedere pe buna dreptate.In multe momente ma simteam ca la un concert solo de contrabas si nu unul foarte bun sa fiu sincer. In orice caz Maria a fost clar iritata de asta si poate de nivelul lui etilic. S-ar putea sa ma insel dar asta am vazut din public.
Pacat de aceste ofense la adresa ei, o imensa artista.
Retzica, mie mi-a placut Pedro si cred ca Maria n-a fost ironica neaparat la adresa lui cat la solutia de compromis gasita pentru concertul ei de aseara. E foarte greu sa tii un concert de voce si contrabas intr-un loc de felul ala, asemenea concert se preteaza, mai degraba, asa cum zice si The Fua mai sus, la un local mai simplu, cu oameni mai putini, dar foarte pasionati si interesati de felul asta de muzica.
Greu m-am abtinut sa nu plec la mijlocul concertului, n-am plecat din respect pentru Maria Raducanu si pentru muzica ei.
Dar e foarte sigur ca eu nu voi mai merge vreodata la un concert acolo.
@-Dar e foarte sigur ca eu nu voi mai merge vreodata la un concert acolo.
cred ca ar fi o greseala. Cate seri minunate ai petrecut acolo? E unul din putinele locuri in care ai parte de muzica, atmosfera, public. Din cauza unei experiente neplacute….
Pe de alta parte, un proverb arab zice:daca te inseala un prieten e vina lui. Daca te inseala a 2 oara, e vina ta.