Biserici fortificate si cetati – cu drag, din Romania

Pentru ca excursiile Redescopera Romania nu au fost si nu vor fi niciodata de ajuns, am hotarat eu cu mine sa nu scap nicio ocazie de a mai vizita cate o cetate, biserica, muzeu, orice ma face sa ma simt mandra ca am ramas sa muncesc si sa traiesc in Romania. Iar ca semn de apreciere pentru ceea ce a facut Petrom si partenerii, pentru faptul ca mi-a insuflat microbul, fiecare articol din categoria “hai sa-mi cunosc tara” se va termina cu citatul standard al articolelor din cadrul Redescopera Romania.

Acum o saptamana si un pic am lecat spre Sighisoara, cu fetele din Timisoara, mandre castigatoare ale unui concurs organizat de Farmec. Si pentru ca nu puteam sa bat atata drum fara sa mai cunosc cateva dintre minunile medievale (a se citi cetati si biserici fortificate), am stabilit un traseu in care opririle s-au facut cam o data la 15 minute, spre usoara disperare a colegelor de drum, care, chiar daca nu recunosteau, abia asteptau sa ajunga la destinatie.

Traseul urmat a fost acesta: Timisoara – Deva – Sibiu (oprire in Piata Mica, mancare si apoi plimbare scurta in Piata Mare si apoi la Podul Minciunilor) – Slimnic (oprire la cetate, unde bineinteles ca nu am gasit pe nimeni sa ne deschida si sa ne povesteasca despre) – Agarbiciu – Axente Sever (oprire la ambele biserici fortificate) – Medias (plimbare prin cetate, despre care ne-am bucurat sa o vedem in plin proces de renovare) – Densus (biserica fortificata) – Biertan (abatere de la drum, 16 km dus-intors, dar merita, e cea mai frumoasa cetate fortificata vazuta de mine pana acum, in Romania) – Sighisoara, destinatie finala.

La intoarcere am mers putin pe alt traseu, adica Sighisoara – Biertan – Richis (o biserica ce are o poveste impresionanta, pe care o puteti citi aici) – Mosna (o alta biserica fortificata foarte frumoasa) – Medias si inapoi spre Timisoara.

Duminica asta am fost sa vad cetatea de la Soimos, din Lipova si Basilica Maria Radna, despre care puteti gasi informatii aici. MA intristeaza foartetare ca nu am povesti sa va spun, pentru ca in niciunul dintre locuri nu am gasit un ghid care sa povesteasca cate ceva din trecut. Oamenii vin, casca gura, vad ceva frumos (sau, cine stie, unii venisera sa faca gratare la cetate sau sa stea la plaja) si pleaca mai departe, fara sa afle ceva mai mult despre ceea ce vad. Nici Google sau Wikipedia nu-s de vreun ajutor. Am cautat doua zile niste informatii despre cimitirul din spatele Basilicii, care pare ca are o poveste, dar n-am gasit nicaieri.

Una peste alta, avem ce vedea in tara asta. Poate ca microbul Redescopera Romania, pe care nu l-am luat doar eu – sunt convinsa- va face niste oameni cu putere de decizie sa angajeze niste ghizi, sa aloce mai multi bani pentru renovari (Basilica Maria Radna se renoveaza, incet, cu bani dn donatii), sa mentina viu interesul pentru ceea ce avem frumos de vazut in Romania.

Am pus si niste poze, pe Facebook, aici si aici.

Redescopera Romania 2011 este un proiect Petrom, impreuna cu BCR,DaciaRomtelecomParalela 45si Muzeul National al Taranului Roman.